Lente! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sjim Romme - WaarBenJij.nu Lente! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sjim Romme - WaarBenJij.nu

Lente!

Door: Sjim

Blijf op de hoogte en volg Sjim

24 Augustus 2016 | Australië, Adelaide

De vorige keer schreef ik over mijn eerste indrukken hier en over hoe de eerste groepen vrienden zich aan het vormen waren. Nu zijn we drie weken verder en nu kan ik me bij veel van die mensen nauwelijks voorstellen dat ik ze pas een maand ken. Doordat je helemaal los bent van thuis maak je enorm snel vrienden en leer je die ook meteen veel beter kennen! :)

We hebben een grote groep van een man of dertig, waarin letterlijk IE-DE-RE dag wat georganiseerd wordt; gezamenlijk eten, wandeltochten door de bergen, chillen aan het strand of lekker samen de kroeg in! Als je tijd en zin hebt, ben je van harte welkom. Zo niet; dan sla je lekker een keertje over. Die vrijblijvendheid is heel erg lekker, omdat iedereen andere pieken heeft op school en je zo je leuke dingen ideaal kunt combineren met je interessante dingen (uni)!

In dit blog staan geen spectaculaire verhalen over reusachtige kangaroos en verre reizen! In plaats daarvan ga ik proberen te beschrijven hoe fijn mijn ‘gewone’ leventje hier is!

Een dag begint hier vaak zonder wekker, omdat ik normaal gesproken niet bijzonder laat naar bed ga en als ik dat wel doe, dan luister ik mijn colleges lekker online terug in de middag. Vervolgens ontbijt ik en fiets ik naar de universiteit. Die fietstocht is mooi, omdat de hele stad hier omgeven is door parken. Toen ik in Maastricht ging studeren heb ik me voorgenomen om iedere keer dat ik de Maas overstak even om me heen zou kijken om te genieten van hoe mooi Maastricht is. Hetzelfde doe ik nu hier in het park; vogels in alle kleuren van de regenboog, mooie meertjes en prachtige natuur krijgen iedere keer mijn aandacht :)

Eenmaal op de universiteit aangekomen begin ik met het volgen van college’s waarna ik literatuur ga lezen. Net als in Maastricht eigenlijk, maar dan met een nogal andere studie/pauze verhouding (een gunstigere wel te verstaan). Het weer is hier eigenlijk alweer net iets te lekker en zo blijf je toch vaak net iets te lang in het gras zitten! Ook de studentenorganisaties helpen niet mee; een paar keer per week wordt er een gratis ontbijt / lunch / barbecue georganiseerd, waar wij als armoedige studenten natuurlijk als bloedzuigers op af komen. Daar is het vervolgens weer iets te gezellig, waardoor je ook daar weer iets te lang blijft hangen. Een patroon moet zo langzamerhand duidelijk worden; een schooldag is hier niet zo zwaar ;)

’s Avonds kook ik regelmatig met mijn huisgenoten of gaan we met een groep uit eten in een studentenresteaurant waar je voor minder dan vijf euro een heerlijke luxe pizza voor je neus hebt! Ook sport ik vrij regelmatig; ik jog regelmatig door de parken en ik ga naar de sportschool met Martin, een Deen waar ik het goed mee kan vinden. Met hem ben ik ook nog naar een concert van Macklemore geweest. Voor de mensen die hem een beetje kennen: Hij is live nog veel beter ;)

Martin en ik hebben al een weekendje Denenmarken gepland: Als Martin terugkomt uit Australië moet hij nog één statistiek tentamen herkansen en dan heeft hij zijn diploma. Probleempje: Martin snapt helemaal niks van statistiek! Laat dat nu net mijn specialiteit zijn! Ik ga Martin statistiek bijles geven, hij maakt zijn tentamen en daarna gaat hij me Denemarken laten zien; goeie deal toch? Nieuwe mijlpaal voor mijn bijlesbedrijfje is dat ik dus zelfs ingevlogen word naar andere landen om daar bijles te geven ;) ;)

In de weekenden ondernemen we echt leuke dingen! Zo zijn we bijvoorbeeld gaan wandelen door de bergen rond Adelaide en hebben we geluncht óp die berg. Hoe hebben we dat gedaan? Iedereen nam een lunchgerecht mee uit zijn of haar eigen land en vervolgens werd alles gedeeld. Wat krijg je dan? Italiaanse pasta, Japanse sushi, Franse crêpes (als je ‘pancakes’ zegt worden ze boos…) en Nederlandse boterhammen met pindakaas! Mijn pindakaas was ondanks de fikse concurrentie van gerechten nog best wel populair!

Ook skype ik geregeld met mijn familie, vrienden & Moniek. Ook dat is leuk! Als mijn vrienden dronken zijn in de kroeg, zit ik in mijn pauze tussen twee colleges; als Moniek bijna gaat slapen ben ik nét (of net niet ;) ) wakker en als pap en mam ’s middags aan de koffie zitten, ga ik slapen. Ook heb ik met Moniek al een keer samen een film gekeken: allebei dezelfde film op je computer opstarten, skypen met de telefoon en dan: drie, twee, één PLAY! Dat gaat verre van vlekkeloos, maar ‘t heeft ook wel weer wat!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen hoe mijn dagen er hier uit zien. Mijn volgende blog zal juist wél gaan over reusachtige kangaroos en verre reizen. Dit weekend hebben we een overnachting in een natuurpark en het weekend daarna gaan we naar Kangaroo Island. Verder hebben we in september twee weken vakantie waarin ik met een groep van ongeveer zes man naar de outback, Tasmanië én Melbourne ga!

Wat was er ook alweer nog meer in September?? Uhm… Oja! Het begin van het schooljaar in Nederland! *Gniffel*

Bedankt voor het lezen & graag tot de volgende keer :)

  • 24 Augustus 2016 - 08:18

    Elly:

    Mooi verhaal Sjim.
    Als ik dit verhaal lees heb je een goed leventje daar. Niet alleen maar blokken voor je studie maar ook feesten en natuurlijk ook iets van het prachtige land zien. Geniet van de tijd in Australië want het is zo
    allemaal weer voorbij.
    Denk ook aan je studie want daar ben je tenslotte toch voor heen gegaan. Het verhaal komt van een
    echte student af.
    Groetjes vanuit het zonnige Ysselsteyn.

  • 05 September 2016 - 11:21

    Opa En Nelly:

    Wat een schrijver is die man, wat een schrijver is die man, een man die heel veel kan
    Hallo Sjim
    Bedankt voor het reis verslag.Hier in Cuijk gaat alles naar wens,de dokter heeft bij mij in de blaas gekeken het zag er heel goed uit,over een half jaar terug komen.
    Ik heb plannen,ik ga studeren, maar wel in Australie daar zijn wijnfeesten, grote bier pullen mooi natuurschoon,lullen met mensen.,ben beetje jaloers,maar ja hier is het ook zomer, lekker fietsen, biljarten
    hier hebben ze ook bier .Sjim doe je nog n beetje studeren?Maar geniet er maar van,de tijd is zo voorbij
    Groetjes
    Opa en Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Sjim

Actief sinds 01 Aug. 2016
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 1690

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 21 November 2016

Exchange Australië

Landen bezocht: